Клініко-епідеміологічна характеристика дорожньо-транспортної травми в умовах сільської місцевості
ARTICLE PDF

Ключові слова

дорожньо-транспортна пригода
дорожньо-транспортна травма
клініко-епідеміологічна характеристика
сільська місцевість

Як цитувати

Гур’єв, С., Кушнір, В., Лисун, Д., & Кушнір, Г. (2023). Клініко-епідеміологічна характеристика дорожньо-транспортної травми в умовах сільської місцевості. TERRA ORTHOPAEDICA, (2(117), 19-25. https://doi.org/10.37647/2786-7595-2023-117-2-19-25

Анотація

Резюме. Дорожньо-транспортна травма залишається однією з основних причин травматизації у країнах, що розвиваються, хоча у розвинених країнах це питання також залишається болючим. Невирішеним, навіть у розвинутих країнах, все ще є надання медичної допомоги постраждалим у дорожньо-транспортних пригодах (ДТП) у сільській місцевості.

Мета дослідження: визначити й сформувати клініко-епідеміологічну характеристику дорожньо-транспортного травматизму як медико-соціального явища в умовах сільської місцевості.

Матеріали і методи. Проведено ретроспективний аналіз 315 випадків постраждалих, що отримали пошкодження внаслідок дорожньо-транспортних пригод в умовах сільської місцевості.

Результати та їх обговорення. У сільській місцевості спостерігається перевага показника виживання над показником смертності в обох статевих групах майже в однаковому значенні – майже в 2 рази. Показник виживання у чоловіків – 65,46 %, а у жінок – 68,18 %. У загальному масиві дослідження постраждалих у сільській місцевості внаслідок ДТП та у результативних групах чоловіки переважають над особами жіночої статі у 3,6 раза у групі виживших, у групі померлих – у 4,1 раза, а у загальному масиві – 3,8 раза. За віковою ознакою травму отримують особи працездатного віку 21-60 років – у 71,75 % загального масиву. Доведено залежність виникнення травми та результату перебігу травматичного процесу в постраждалих унаслідок дорожньо-транспортної пригоди від ознаки участі в русі.

Висновки: Важливою особливістю клініко-епідеміологічної характеристики дорожньо-транспортної травми є дуже висока питома вага осіб працездатного віку – 71,75 %, що значно вище за такий же показник у мегаполісі – 63,65 %. Найбільша летальність спостерігається також в осіб працездатного віку 31-60 років (36,36 %-41,86 %).

https://doi.org/10.37647/2786-7595-2023-117-2-19-25
ARTICLE PDF

Посилання

Shahsavari S, Mohammadi A, Mostafaei S, Zereshki E, Tabatabaei SM, Zhaleh M, et al. Analysis of injuries and deaths from road traffic accidents in Iran: bivariate regression approach.BMC Emerg Med.2022;22(130):1-12.https://doi.org/10.1186/s12873-022-00686-6.

Офіційний сайт ВООЗ URL: https://www.who.int/ru/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries (дата звернення 09.04.2023).

Huang W, Lin Q, Xu F, Chen D. Effect of COVID-19 on epidemiological characteristics of road traffic injuries in Suzhou: a retrospective study. BMC Emerg Med. 2021;21(88):1- 6. https://doi.org/10.1186/s12873-021-00483-7.

Gupta GC, Golhar KB, Mehta VK, Swapnil D. Trends in trauma: a rural experience. Indian J Surg. 2014;76(4):265- 269. doi:10.1007/s12262-012-0603-8.

Guriev SO, Satsyk SP, Yevdoshenko VP, Natsevych RO. Analysis of using vedical diagnostic technologies in victims of traffic accidents in a city hospital. Travma. 2015;16(2):52-56.

Banerjee M, Bouillon B, Shafizadeh S, Paffrath T, Lefering R, Wafaisade A; German Trauma Registry Group. Epidemiology of extremity injuries in multiple trauma patients. Injury. 2013 Aug;44(8):1015-21. doi: 10.1016/j.injury. 2012.12.007. Epub 2013 Jan. 1. PMID: 23287554.

Nantulya VM, Reich MR. The neglected epidemic: road traffic injuries in developing countries. BMJ. 2002 May 11;324(7346):1139-41. doi: 10.1136/bmj.324.7346.1139. PMID: 12003888; PMCID: PMC1123095.

F. Sam E, K. Blay D, Antwi S, Anaafi C, A. Adoma J. Pre- Hospital and Trauma Care to Road Traffic Accident Victims: Experiences of Residents Living along Accident-Prone Highways in Ghana [Internet]. Emergency Medicine and Trauma. IntechOpen; 2019. Available from: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.86118

Guriev SE, Natsevych RO, Palahniuk KV. Standardization of indicators of severity of damage and the status of victims depending on the duration of care road hospitals in the prehospital and early hospital stages. Bio medical and biosocial anthropology. 2017;(28):102-6.

Razzak JA, Bhatti J, Wright K, Nyirenda M, Tahir MR, Hyder AA. Improvement in trauma care for road traffic injuries: an assessment of the effect on mortality in low-income and middle-income countries. Lancet. 2022 Jul 23;400(10348):329-36. doi: 10.1016/S0140-6736(22)00887-X. Epub 2022 Jun 30. PMID: 35779549.

AbdelRazik M, Alquwaiz IA, Khojah AA, Alshahrani AY, Aldakkan OZ, Alhumaydani NK, Alqahtani FT. Clinical and epidemiological characteristics of road traffic accidents patients received at 2 intensive care units in Saudi Arabia-A cross-sectional study. J Family Med Prim Care. 2021 Oct;10(10):3863-68. doi: 10.4103/jfmpc.jfmpc_879_21.

Guryev S, Kusnir V, Soloviov O. Clinical and epidemiological characteristics of road traffic injuries in the conditions of a metropolis. TRAUMA. 2023;24(1):14-9. https://doi.org/10.22141/1608-1706.1.24.2023.926

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.